23 genomineerden voor de SponsorRingen 2015

Dit jaar hebben maar liefst 23 genomineerden een nominatie gewonnen voor een SponsorRing. ING, Jumbo, Samsung en KPN zijn hofleverancier met ieder twee genomineerde cases. Daarmee zijn zij volgens de organisatie van de SponsorRingen al winnaars want ze moesten wedijveren met 39 andere doorgaans sterke inzendingen. Het valt op dat het deelnemersveld dit jaar breder is dan ooit tevoren met veertien bedrijven die nu kans maken op de felbegeerde ring. Voor de nieuwe categorie ‘Gesponsorde’ hebben 5 creatieve sponsoren of partijen die sponsoring activeren zich weten te kwalificeren.

In voorgaande edities wilden de welbekende sponsorgiganten de nominaties nog weleens overheersen. Dit jaar is er daarentegen een opvallend breed deelnemersveld. De winnaars van een nominatie worden dit jaar allemaal persoonlijk bij hen op kantoor gefeliciteerd door een lid van hun vakjury om deze prestatie te accentueren. Daar komt bij dat er steeds meer cases worden ingestuurd die alle disciplines overstijgen. Het is volgens bestuurslid van de SponsorRingen Jan Paul de Wildt tekenend voor de groei die de sponsorwereld doormaakt. ‘Deze editie hebben we het recordaantal van 62 sponsorcases ontvangen. Dat is extra bemoedigend omdat er dit jaar geen grote sportevenementen zijn en toch is er de bereidheid om in te zenden. Het maakt de prestatie van de 23 winnaars van een nominatie voor de SponsorRingen extra uitzonderlijk. Niet alleen het aantal, maar zeker ook de breedte aan inzendingen is positief. Daarnaast valt het op dat maatschappelijke sponsoring, dus sponsoring die de categorieën overstijgt, sterk toeneemt. Tel daarbij op dat de jurering veel professioneler is geworden en je kunt concluderen dat het sponsorvak in de lift zit!’, zo constateert De Wildt.

De kwaliteit van de inzendingen was in algemene zin wisselend en voor de categorieën Entertainment&Events en Media was het aantal beperkt. Maar in algemene zin is de kwaliteit van de inzendingen ‘heel behoorlijk’. ‘Ja, daar zijn we zeker tevreden over. We willen wel bekijken of we de partijen die opereren in deze categorieën het komende jaar nog beter kunnen enthousiasmeren om wel in te schrijven. Zij hebben namelijk vaak veel te bieden dus dat is de moeite waard’, zo licht De Wildt toe.

De genomineerden per categorie:

Sport

  • Amstel Radler Challenge – Cauberg editie 2015
  • Hart voor Feyenoord
  • Interpolis & KNHB
  • Schouten Global – partnership Team Brunel/Volvo Ocean Race 1415
  • Sponsorcampagne Amateurvoetbal ING

Kunst&Cultuur

  • KPN en Late Rembrandt Campagne
  • Moving Mesdag – Samsung & Panorama Mesdag
  • Renault pas de deux met het Nederlands Danstheater

Gesponsorde

  • Ajax Sponsoring Seizoen 2014/2015
  • Amsterdam City Swim
  • MOAM collective 2015
  • 1% FairShare – Van een innovatief sponsorconcept in 2008 naar een structureel succesvol maatschappelijk sponsormodel anno 2015!
  • SAIL Amsterdam 2015

Maatschappij 

  • Jumbo – samen vieren we Kerst
  • KPN Mooiste Contact Fonds campagne
  • KNGU & nijntje
  • NS Supporter van Bewegen
  • Ouderenfonds en AH zuid-Limburg

Entertainment&Events

  • Desperados Crazy Town
  • Samsung Hoofdsponsor Amsterdam Dance Event (ADE) 2014

Media

  • De gele trui van Jumbo
  • ING Moneymakers
  • Mentos Roadtrippers

Beste sponsorcases in Nederland
De SponsorRing is de jaarlijkse prijs voor de beste sponsorcases in Nederland. Naast de nieuwe categorie Gesponsorde konden sponsorcases voor vijf andere domeinen worden ingeschreven: Sport, Kunst & Cultuur, Maatschappij, Media en Entertainment & Events. Midden oktober nomineren de vakjury’s drie tot maximaal vijf sponsorcases per categorie. De hoofdjury, onder voorzitterschap van Jan Willem Brüggenwirth, kiest uit de nominaties de winnaars. De winnaars van een SponsorRing worden op donderdag 26 november bekend gemaakt. Dan ook de Sponsor Personality van het Jaar en de Sponsor van het Jaar worden bekendgemaakt. De SponsorRingen worden dit jaar voor de 16e keer uitgereikt.