Case
De door House of Sports georganiseerde Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion, met als slotstuk de ISU WK Allround, vormde van 18 januari tot 11 maart 2018 (opnieuw) het belangrijkste en grootste decor voor schaatsliefhebbend Nederland. De unieke setting bood sponsors hét platform om hun doelgroep aan te spreken en te activeren in een Olympisch sportjaar. Schaatsen voor iedereen sluit naadloos aan bij de hoofdsponsoring van KPN als sponsor en fan van Schaatsend Nederland. Voor presenting partner JUMBO bood de CBvNL een platform om hun Team LottoNL-Jumbo-sponsoring en hun boodschap te communiceren.

Doelstellingen
Doelstelling was om een schaatsbaan te organiseren voor meer dan 100.000 bezoekers, waarbij recreatieschaatsen, schoolschaatsen, topsport en entertainment samenkomen in een unieke setting. Het WK Allround had als doel minimaal 50.000 bezoekers. De bezoekers moesten hun bezoek met minimaal een 8 beoordelen.

Tijdens de CBvNL een eerbetoon ­brengen aan 125 jaar allround schaatsen en de historie van het schaatsen als erfgoed meegeven aan de bezoeker.

Via de CBvNL moest de jeugd enthousiast gemaakt worden voor de schaatssport via onder andere schoolschaatsen, zodat de schaatssport een sportieve impuls krijgt.

Doelstelling was om op de CBvNL minimaal 250 B2B events te organiseren voor de sponsors en hen een podium te bieden om voorafgaand, tijdens en na de Olympische Winterspelen tal van activatiemogelijkheden te bieden voor klanten, relaties en stakeholders.

Strategie
In een tijd van veel sport- en entertainmentaanbod was de uitdaging om de schaatsliefhebber naar het Olympisch Stadion te krijgen. Schaatsfans vergrijzen en jongeren interesseren zich niet meer voor de ‘saaie’ sport. Er moest daarom een vernieuwing gebracht worden met de CBvNL, met het WK Allround in de buitenlucht als slot.

Activatie
De CBvNL is vanaf het schaatsseizoen in 2017 een 360 graden multimediale campagne gestart, waarbij de historie van het schaatsen in de tijd van nu centraal stond. Onderdeel waren de mini-documentaires van vroegere wereldkampioenen allround waarmee de schaatshistorie werd aangewakkerd. De opening van het Schaatskabinet in het Rijksmuseum, de overdracht van de Museumstukken van Jaap Eden naar de CBvNL en het eerste rondje van Sven op de CBvNL versterkten de campagne.

Op alle KPN Junior Schaatsbanen in het land en tijdens de schaatstoernooien in Thialf werd de CBvNL aangekondigd en kon men kaarten winnen. KPN activeerde ook via een ATL-campagne met de interactieve schaatsstoel van Sven Kramer. JUMBO bracht haar klanten naar de baan door bij aankoop van €15 aan boodschappen een kaartje weg te geven. Op de CBvNL werd de SFANmuts gratis uitgedeeld.

KPN en JUMBO zetten ook hun eigen print, online en instore kanalen in om de CBvNL aan te kondigen. Ambassadeurs Rintje Ritsma, Sven Kramer en overige influencers gebruikten hun social media kanalen om de CBvNL onder de aandacht te brengen.

Resultaten
De CBvNL trok ruim 120.000 bezoekers. Het WK Allround werd door ruim 50.000 mensen bezocht. Bezoekers beoordeelden hun bezoek gemiddeld met een 8,4.

Ruim 10.000 jongeren bezochten de baan dankzij schoolschaatsen. 71,6% gaf aan enthousiaster te zijn over schaatsen na hun bezoek.

Er werden 332 events georganiseerd.

De instore actie van JUMBO leverde 24.000 tickets op. KPN nodigde 80.000 relaties en klanten uit om de CBvNL te beleven.

Zend je case in