Case
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in zeven Europese landen een samen­werking met UNICEF. Passagiers kunnen hun kleingeld en vreemde valuta doneren om UNICEF’s wereldwijde strijd tegen polio te steunen. Het partnerschap valt onder het wereldwijde UNICEF ‘Change for Good’-­programma, waar meerdere luchtvaartmaatschappijen bij zijn aangesloten zoals Qantas, American Airlines en Japan Airlines.

Doelstellingen
1)         easyJet garandeert een jaarlijks sponsorbedrag aan UNICEF van €840.000 om onder andere polio de wereld uit te helpen.

2)         Via het onboard ­Traveller magazine en de inzet van het cabinepersoneel ruim 80 miljoen reizigers per jaar bereiken met het UNICEF Change for Good-­programma.

3)         easyJet blijft ‘s werelds grootste corporate sponsor van poliovaccinaties totdat definitief gesteld kan worden dat polio de wereld uit is, hopelijk in 2020.

4)         Door de meest toonaangevende NGO-luchtvaart samenwerking van de wereld te blijven, een voorbeeld voor de sector zijn, ook via innovatieve, digitale oplossingen in een steeds meer ‘cash-loze’ wereld.

Strategie
easyJet is een low-budget familie luchtvaartmaatschappij met aanwezigheid in heel Europa. Het bedrijf heeft de overtuiging om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Als familie-gericht merk in Europa is een samenwerking met UNICEF voor bescherming van kinderen een logische keuze die past bij easyJet’s visie op familiewaarden.

De aanwezigheid van beide partijen en het versterken van elkaars merken in heel Europa past in de pan-Europese strategie van easyJet.

Activatie
Het zwaartepunt van de sponsorcase ligt bij fondsenwerving aan boord van de vliegtuigen. easyJet activeert aan boord voor UNICEF in de 3 drukste periodes van het jaar: rondom de wintervakantie, tijdens Pasen en in het zomerseizoen. En natuurlijk op Wereld Polio Dag, 24 oktober. Doordat easyJet een low-budget luchtvaartmaatschappij is met veel korte vluchten en beperkte ruimte voor activiteiten voor medewerkers, is daar creativiteit voor nodig. Het verhaal van de bemanning is allesbepalend voor het succes van collectes aan boord. Daarom verzorgt UNICEF elk jaar een veldreis voor easyJet-medewerkers. In mei 2018 ging de reis naar een vluchtelingenkamp in Rwanda. De video van de reis wordt ingezet om de 12.000 collega’s te inspireren en betrekken.

Alle medewerkers worden betrokken bij de samenwerking en kunnen hun eigen sponsorcampagnes voordragen.

Er wordt door easyJet en UNICEF vooral gebruik gemaakt van eigen communicatiekanalen zoals nieuwsbrieven, het magazine Traveller, online kanalen en intranet, met mogelijkheid om direct te doneren. easyJet heeft een van haar vliegtuigen voorzien van het UNICEF-­logo.

Resultaten
Sinds 2012 haalde easyJet meer dan €12 miljoen op voor de bestrijding van polio, voor onderwijs in noodgebieden en voor ad hoc noodhulp. De doelstelling van fondsenwerving van €840.000 werd in 2017 ruimschoots gehaald met een opbrengst van ruim €2 miljoen.

In Traveller verschenen 7 artikelen over UNICEF.

Met hulp van easyJet werden 6,5 miljoen kinderen onder 5 jaar ingeënt tegen polio in Uganda. In de Democratische Republiek Congo werden nog eens 5.897.536 kinderen onder 5 ingeënt. Sinds 2012 zijn meer dan 25 miljoen kinderen tegen polio ingeënt en 5,3 miljoen moeders en baby’s tegen dodelijke ziekten.

Zend je case in