Case
Playground bedacht en ontwierp de Duracell-activatie ‘20% Club powered by Duracell’ om awareness te creëren rondom de nieuwe Powerbank. De 20% Club was eenmalig te bezoeken op het festival Down The Rabbit Hole (DTRH).

Doelstellingen
1) Top 5 verkopende Powerbank op Bol.com worden binnen 1 maand na de activatie.
2) Trial genereren bij minimaal 10% van de festivalbezoekers (totaal 35.000) en een activatieawarenessscore realiseren van minimaal 50%.
3) Het generen van relevante en authentieke content voor de millennial-doelgroep om het bereik met minimaal 1 miljoen te verbreden en het realiseren van een minimale awarenessscore van de Duracell Powerbank van 35%.
4) Het realiseren van een hogere View Through Rate dan de NL media benchmark en minimaal 20K unieke bezoekers naar Bol.com doorlinken.

Strategie
Om voorop te blijven lopen als personal power brand is niet alleen innovatie, maar ook een impactvolle connectie met de doelgroep essentieel. Met de 20% Club wil Duracell volledig integreren in een voor de doelgroep (millennials) en de productgroep relevante omgeving. Daarmee wil Duracell een beleving en engagement creëren en wordt authentieke content (owned en earned) gegenereerd die de basis vormt voor de campagne. Duracell koos voor Bol.com als strategisch partner.

Activatie
De campagne kende drie onderdelen: de 20% Club-activatie op DTRH, een mediacampagne (social/digital/OOH) en een PR-campagne. Voorafgaand aan het festival was er een ‘win tickets’-activatie op Bol.com bij de aanschaf van een Duracell Powerbank. Op Spotify stond een ‘Charge yourself with the Power Banger Spotify Playlist’. In de 20% Club stonden de Powerbank en de bezoeker centraal die volledig werden geïntegreerd in de activatie. Een batterij met minder dan 20% lading vormde het entreeticket. Afhankelijk van het eigen energieniveau kon men verschillende ruimtes in de club bezoeken. Tijdens het festival is er gekozen voor een gerichte campagne door middel van geo targeting op de bezoekers van DTRH. Door het delen van on-site geschoten content beleefden de bezoekers hun festivalervaringen opnieuw op locatie. Deze content werkte als een verlengstuk en trafficbuilder voor de 20% CLUB OTG-activatie. Direct na de OTG-activatie bevatte Bol.com on-site bannering, winactivaties, dealer-tagging en trafficdrivers vanuit diverse media door middel van direct selling. Omdat het bereik op een festival maar zo groot is als het aantal bezoekers, werd er gekozen om DTRH als studio te gebruiken voor de campagne die enkele weken later live is gegaan met als targetgroup millennials. De campagne is geladen op Snapchat, DOOH, YouTube, Instagram en Facebook.

Resultaten
De Duracell Powerbank is in de maand na de 20% Club activatie op Bol.com gestegen tot de #2 presterende Stock Keeping Unit in de categorie Powerbanks. Op DTRH is een trial van 16% (5.600 gebruikers) gerealiseerd door de 20% Club en een awareness-score van 90%. Met de Powerbank-campagne is een bereik van 1,5 miljoen mensen met een productawareness-score van 46,1%. Er zijn meer dan 3,4 miljoen impressies gerealiseerd en er zijn 49K unieke bezoekers naar Bol.com geleid.

Houd me op de hoogte