Case
Storytel, EndemolShine Nederland en RTL introduceerden een branded content samenwerking rond Nederlands langstlopende soapserie ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. GTSTpersonage Janine Elschot schreef en lanceerde in GTST het boek ‘Kwaad Bloed’. Het bleef niet bij fictie, maar men kon het boek ook in werkelijkheid exclusief beluisteren via Storytel. Als de gebeurtenissen uit het boek dan ook nog in Meerdijk plaatsvinden, lopen werkelijkheid en fictie opnieuw in elkaar over.

Doelstellingen
– Minimaal 30.000 luistersessies van het boek van Janine Elschot.
– Tijdens de campagneperiode 50% meer zoekopdrachten naar het boek ‘Kwaad Bloed’ en het merk Storytel
– Minimaal 5.000 bezoekers die doorklikken naar Storytel.nl via de GTST-actiepagina
– Tijdens de campagneperiode minimaal 1.000 abonnementen afsluiten

Strategie
Storytel zocht de samenwerking met RTL om naast reguliere media-inzet zoals spot en online ook additioneel bereik te genereren onder de jongere, vrouwelijke doelgroepen. Niet alleen door het creëren van awareness voor het merk Storytel, maar door op interactieve wijze de doelgroep kennis te laten maken met de ervaring van het luisteren naar een luisterboek, en hiermee het liefst te converteren naar een betaald abonnement. Een samenwerking met GTST was logisch. Een derde van de Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 54 jaar wordt middels GTST bereikt. Het is een serie die, net als Storytel, draait om het vertellen van (spannende) verhalen voor een breed publiek. Voor Storytel was het inzetten van branded content een nieuwe manier om hun doelgroep en doelstelling te bereiken. Voor GTST was de toevoeging van dit luisterboek als additioneel platform aan de GTST-middelen een manier om de doelgroep op een vernieuwende en creatieve manier te betrekken bij een verhaal en daarmee bij de campagne.

Activatie
Er werd een volledig geïntegreerde 360-graden campagne ontwikkeld waarbij paid (brand promo, billboarding, magazine), owned (in app, online & social media) & earned media (PR) elkaar versterkten. Door een luisterboek als additioneel platform toe te voegen aan de GTST-middelen, werd een extra dimensie gecreëerd aan de beleving van het verhaal. Het startschot van de campagne was einde zomer 2018 toen de kijkers van GTST kennis maakten met Storytel als aanbieder van luisterboeken. Verschillende personages beluisterden gedurende enkele weken verhalen via de Storytel-app. Janine Elschot, journaliste en schrijfster in de serie, kreeg van haar uitgever de vraag of ze haar idee voor een nieuw boek wilde uitwerken voor een luisterboek. De verhaallijn van het luisterboek werd ondersteund door branded en nonbranded in-program momenten. Op 27 november lanceerde Janine haar nieuwe thriller ‘Kwaad Bloed’. Vanaf de lancering waren de eerste drie afleveringen van het luisterboek gratis te beluisteren op de GTST-website. Elke aflevering eindigde met een cliffhanger, waardoor na aflevering drie de luisteraar werd getriggerd om via de Storytel-app verder te luisteren.

Resultaten
Vanaf het moment van lancering (eind november) tot 31 december hebben meer dan 50.000 luistersessies plaatsgevonden. In de campagneperiode werd online tot 75% meer gezocht op ‘Storytel’ en ‘Kwaad Bloed’. Op de GTST-actiepagina is een conversie gehaald van 30%. Storytel heeft in de campagneperiode meer dan 1600 nieuwe abonnees geregistreerd. GTST-kijkers scoren significant hoger op bekendheid, voorkeur en overweging op Storytel. Ook op de imagostatements scoren kijkers significant hoger: zo zijn kijkers het vaker eens met ‘Storytel verrijkt je leven’, ‘Storytel maakt lezen weer leuk’, ‘Storytel zorgt ervoor dat alle momenten een interessant verhaal kunnen zijn’ en ‘Storytel geeft mij veel keuzevrijheid’. Kijkers vinden Storytel en GTST een goede match: beide staan ze voor het vertellen van verhalen en ze zijn voor dezelfde doelgroep. Ruim de helft van de kijkers (53%) geeft aan na het zien van de sponsoring een beter beeld van Storytel te hebben, ruim boven de benchmarkscore van 46% 46% van de kijkers geeft aan te zijn aangezet om meer informatie te gaan zoeken over Storytel.

Houd me op de hoogte