Case
Brasserie2050 is het eigen restaurantconcept van Rabobank dat vorig jaar voor het eerst op Lowlands werd ingezet. Dit jaar werd een extra dimensie toegevoegd met de Smart Toilets, in samenwerking met technologiepartner imec. Van mensen die deze toiletten gebruikten werden aspecten van hun gezondheid gemeten. De innovatieve toiletten zorgden na de meting voor tips en een advies voor een gerecht in de Brasserie die het persoonlijke voedingspatroon positief kunnen beïnvloeden.

Doelstellingen
Growing a better world together is een ambitieuze doelstelling. Met concepten als Brasserie2050 wil Rabobank deze missie vertalen in tastbare activaties. Doelstellingen voor Rabobank liggen daarbij zowel op het gebied van merk en reputatie als op het gebied van bekendheid en PR. Rabobank formuleerde twee belangrijke KPI’s: “Rabobank heeft een positieve invloed op de maatschappij” en “Het is geloofwaardig dat Rabobank zich bezighoudt met de duurzame toekomst van voedsel”. Beide moesten door minimaal 25% van de ondervraagden die het toilet bezochten benoemd worden. Indien bekend met de activatie kon 40% van de ondervraagden spontaan de associatie “toekomst” teruggeven. Wat betreft bekendheid moest minimaal 50% iets gezien of gehoord hebben van de Rabobank. Minimaal 45% moest bekend zijn met het smart toilet. De activatie moest minimaal 50 artikelen (online en offline) realiseren met een bereik van 400.000 personen en een waarde van minimaal € 45.000,-.

Strategie
De mensheid staat voor de opgave om in 2050 op een duurzame en rendabele manier genoeg gezond voedsel te produceren om 10 miljard monden te voeden. Nederland is toonaangevend in de landbouw- en voedselsector. Rabobank heeft vanuit haar agrarische oorsprong aan deze positie bijgedragen en wil dit ook in de toekomst blijven doen door een relevante en duurzame bijdrage te leveren via de missie Growing a better world together! Alle partnerships vanuit Rabobank moeten bijdragen aan deze missie. Zij zijn daarmee een integraal onderdeel van de communicatiemix en moeten bijdragen aan de merk KPI’s, gekoppeld aan de missie en thema’s.

Activatie
Na een bezoek aan het Smart Toilet kreeg men een advies te zien over wat je lichaam op dat moment nodig had aan voeding. Het voedingsadvies was gekoppeld aan de gerechten en dranken die verkrijgbaar waren in Brasserie2050 en men meteen kon bestellen. Het onderwerp “poep en plas” werd ingezet als PR-trigger om aandacht te vragen voor het voedselvraagstuk en de rol van de Rabobank in de voedselketen. Twee weken voorafgaand aan het festival werd het eerste persbericht verstuurd met een verwijzing naar het toilet. De dag voor Lowlands werd het toilet getoond op een persbijeenkomst en werd er een uitgebreid bericht verstuurd.

Resultaten
De KPI “Rabobank heeft een positieve invloed op de maatschappij” werd door 29% van de ondervraagden die het toilet bezocht hebben genoemd. De KPI “Het is geloofwaardig dat Rabobank zich bezighoudt met de duurzame toekomst van voedsel” door 41% van de ondervraagden. 45% van de ondervraagden was bekend met het Smart Toilet. Indien bekend met de activatie gaf 40% van de ondervraagden spontaan de associatie “toekomst”. Het Smart Toilet kreeg aandacht in alle nationale kranten en op radio en TV. Er verschenen 124 artikelen over Smart Toilet waarin Rabobank genoemd werd. Hiermee is een bereik gerealiseerd van 720.559 impressies en een waarde van € 73.186.

Houd me op de hoogte