Case
Ter gelegenheid van Rembrandts 350ste sterfjaar staat Het Rijksmuseum in 2019 in het teken van deze grote meester. Hoofdsponsor ING gaf samen met het museum aandacht aan Rembrandt door zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met de schilder in én buiten het Rijksmuseum. Dat gebeurde als sponsor van de tentoonstelling Alle Rembrandts en van het tv-programma Project Rembrandt, waarin op zoek is gegaan naar de meest getalenteerde kunstschilder. Daarnaast werd een project opgezet waarbij aan Rembrandt zijn stem werd teruggegeven waardoor hij via de online te bekijken en luisteren ‘Rembrandt Tutorials’ weer als meester kon worden neergezet bij wie men kan leren schilderen.

Doelstellingen
– Voor de tentoonstelling Alle Rembrandts minimaal 153.000 bezoekers ontvangen die behoren tot de ‘Liefhebbers’ en 51.000 bezoekers die behoren tot de ‘Potentials’ (de 1e keer bezoeker).

– Door middel van diverse activaties een zo groot mogelijk publiek bekend maken met Rembrandt.

– 700.000 a 800.000 kijkers voor het TV programma Project Rembrandt.

Strategie
Het Rijksmuseum heeft een van de grootste Rembrandt-collecties ter wereld en wil laten zien dat het museum hét huis van Rembrandt is. Het Rijksmuseum is open, van en voor iedereen. ING, sinds 2005 hoofdsponsor, streeft er naar kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Deze twee doelen sluiten naadloos op elkaar aan waarmee de meerwaarde voor beide merken wordt vergroot.

Activatie
Met behulp van stemtechnologie en data heeft ING samen met verschillende experts een reconstructie gemaakt van de Stem van Rembrandt. Het resultaat werd gebruikt voor ‘De Rembrandt Tutorials’, gegeven door de ‘stem’ van de meester ‘zelf’, in zijn eigen woorden, taal en uitspraak en met zijn eigen stemgeluid. Niet eerder was een stem gereconstrueerd op grond van gezichten in plaats van een gezicht op grond van een stem. De lancering van de Stem werd direct verbonden aan het bestaande hoofdsponsorship van ING met het Rijksmuseum en de sponsoring van Project Rembrandt.

Andere activiteiten van ING waren:

– ING Rijksmuseum Dagen

– ING Art Night met freestyle voetballer Soufiane Touzani

– ING private cliënt events

– Een kortingsactie met 50% korting op vertoon van je ING-bankpas

– Gratis entree voor ING-medewerkers op vertoon van de medewerkerspas

– Het TV-programma Project Rembrandt

– De gezamenlijke stand van ING en Rijksmuseum op de Tefaf was gewijd aan Rembrandt. 

Resultaten
De tentoonstelling Alle Rembrandts trok 455.000 bezoekers, waarvan 327.600 Nederlanders. 27.196 bezoekers waren Potentials en 427.804 Liefhebbers. 91% vond dat hij een goed beeld had gekregen van zijn werk. 73% was trots geworden op Rembrandt.

Op de ING Rijksmuseumdagen waren 12.000 gasten, waarvan 31,5% potentials

De ING Art Night Touzani werd bezocht door 650 jongeren (16-18 jaar) waarvan 41% Potentials

De projectfilm De Stem van Rembrandt & tutorials kregen meer dan 4 miljoen impressies op Twitter, Facebook en Instagram, 162K views op YouTube & organisch 70K views voor Tutorial 1.

De Stem van Rembrandt & de tutorials leverde ca. 180 artikelen (inter)nationaal op, meer dan 1,6 miljoen luisteraars voor de radiocampagne & Spotify, ca. 420.000 viewable impressies Blog.

Naar het TV programma Project Rembrandt keken 1,2 – 1,5 miljoen mensen per aflevering.

Houd me op de hoogte