Case
Samsung wilde haar merkrelevantie en productbekendheid vergroten onder jongeren en sloot zich daarvoor aan bij het format Het Jachtseizoen van het populaire YouTube-kanaal StukTV. Na een succesvol eerste seizoen bleek dat de kijkers van het format het spel zelf gingen naspelen op straat. Samsung en StukTV wilden hier met een tweede seizoen op inspelen en millennials activeren om meer buiten te spelen.

Doelstellingen
De belangrijkste doelstellingen van de campagne in seizoen 2 waren 1,5 miljoen views per YouTube-aflevering. Per YouTube-aflevering moest een natuurlijk geïntegreerde brandexposure van product gebruiksmomenten gerealiseerd worden. Gedurende de campagneperiode moest er een minimale app-download van 80.000 zijn. De merkvoorkeur van de kijkers moest leiden tot een toename in de overweging om een Samsung-product aan te schaffen en er moest een toename zijn van de aanbeveling van kijkers van Samsung producten aan anderen.

Strategie
Om de doelstellingen onder millennials te halen omarmt Samsung nieuwe manieren van marketing met influencers en social media. YouTube is hét platform waar jongeren tegenwoordig te vinden zijn en waar StukTV een miljoenenbereik op genereert. De uitdaging lag in het vinden van een natuurlijke integratie in plaats van een ott-aanwezigheid om de kritische doelgroep te overtuigen.

Aan de samenwerking lag ook een maatschappelijke inzicht ten grondslag: ‘de jeugd beweegt vandaag de dag niet meer’. Voor een tech-merk als Samsung was het uitdagend om bij te kunnen dragen aan een oplossing voor het maatschappelijke vraagstuk jongeren meer buiten te laten spelen.

Activatie
De sponsoring liet millennials op een natuurlijke manier kennis maken met de producten van Samsung. StukTV nam het in een 2e seizoen opnieuw op tegen BN-ers: van jong tot oud. Door spraakmakende content én activatie werden de kijkers geïnspireerd en aangemoedigd om het spel zelf te spelen. Nieuw was de app waarmee jongeren extra werden gestimuleerd om buiten te spelen. De winnaar van de app maakte kans op een rol als boef in de laatste aflevering van Het Jachtseizoen. De app bevatte daarnaast extra content in de vorm van 360-graden video’s achter de schermen (geproduceerd middels Samsung-producten) en een Samsung Branded Page met daarin relevante informatie van de gebruikte Samsung-producten in het spel, inclusief directe CTA naar de website van Samsung. De inzet van cromo’s en streamstarts zorgden voor nog meer aanvullend uniek bereik. Naast de 11 afleveringen op YouTube met gebruiksmomenten en billboards van Samsung, plaatste StukTV ruim 20 branded Instagram posts.

Samsung heeft in seizoen 2 de samenwerking geïntegreerd met haar social media communicatie en haar interne communicatiedomeinen. Voor het derde (aanstaande) seizoen, heeft Samsung de samenwerking verder geïntegreerd door StukTV te omarmen als ambassadeurs van het merk Samsung. Hiermee is de sponsoring van Het Jachtseizoen seizoen 2 letterlijk een bekroning op de onderlinge samenwerking. Bijzonder was ook de activatie van de fans om zelf een keer opgejaagd te worden door StukTV in de laatste aflevering. De samenwerking won enkele toonaangevende awards zoals een Hashtag Award, VEED Award en Zapp Award.

Resultaten
Alle doelstellingen zijn behaald.

Zend je case in