Case
Houthoff is één van de toonaangevende advocatenkantoren in Nederland. Op 1 januari 2018 werd  Houthoff voor drie jaar de eerste hoofdsponsor van de Nationale Opera & Ballet. Met NO&B vond Houthoff een partner die op strategisch niveau kon meewerken aan de verdere ontwikkeling van het merk Houthoff en tevens kon helpen bij de interne en externe activatie.

Doelstellingen
De belangrijkste doelstelling van de samenwerking met Nationale Opera & Ballet was het intern tot leven brengen van de positionering en het creëren van interne trots. Daarmee kon Houthoff ook invulling geven aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Daarnaast waren ook imagoversterking, relatiemanagement en de aantrekkelijkheid van Houthoff als werkgever bij topstudenten doelstellingen.

Strategie
Na 27 jaar werd Houthoff Buruma in 2017 omgedoopt in Houthoff. In het verlengde werd de strategische positionering aangescherpt en vertaald naar de merkbelofte ‘Going Beyond’. Het sponsorship met Nationale Opera & Ballet maakt deel uit van de uitgebreide, geïntegreerde strategie om deze merkbelofte ‘Going Beyond’ waar te maken, waaronder:

–           De naamswijziging en rebranding:

–           De lancering van een nieuwe award-winning website

–           Een PR campagne gericht op thought leadership rond een aantal complexe juridische thema’s

–           Een arbeidsmarktcommunicatie­campagne om de beste studenten aan te trekken

Op alle onderdelen hebben de partijen intensief samengewerkt. De samenwerking is steeds meer verweven met de gehele bedrijfsvoering van Houthoff, vanaf de werving van nieuw talent tot en met de ontwikkeling van vaardigheden en relatiemanagement.

Activatie
Op 30 oktober 2017 werd de nieuwe positionering van Houthoff gelanceerd met een in-house optreden van NO&B voor 300 Houthoff collega’s. Op dat moment ging ook de nieuwe website live waarin het beeld van NO&B een prominente rol speelde.

Een maand later werden circa 300 top-cliënten uitgenodigd voor een verrassende avond in het theater bij NO&B waarbij korte ballet- en opera-optredens afgewisseld werden met colleges over talentontwikkeling waarbij Ali B in gesprek ging met Rachel Beaujean, artistiek directeur van NO&B.

Gedurende het jaar zijn zo’n 700 ­relaties van Houthoff uitgenodigd voor events bij NO&B. Het jaarlijkse congres van het Nederlands ­Genootschap voor Bedrijfsjuristen werd door Houthoff en NO&B samen ­georganiseerd op de inspirerende ­locatie van NO&B.

De locatie van NO&B werd ook ingezet om topstudenten kennis te laten ­maken met Houthoff waarbij ze getraind worden door de dansers en zangers van NO&B in houding en stemgebruik.

De maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt gezamenlijk vormgegeven door tickets ter beschikking te stellen aan stichting Vluchte­lingenwerk.

Een veelheid aan middelen is ingezet bij de activatie van het partnership, waaronder events, interne communicatiemiddelen en PR-momenten.

Resultaten
Het merk Houthoff heeft aan kracht gewonnen, zowel intern, naar klanten als naar de arbeidsmarkt.

Alle 300 advocaten, notarissen en belastingadviseurs van Houthoff zijn bekend met en enthousiast over de gekozen positionering. Meer dan de helft van alle collega’s bezoekt regelmatig de ballet- en operavoorstellingen van NO&B, veelal samen met cliënten.

Klantrelaties zijn versterkt door de unieke ervaringen die NO&B specifiek voor Houthoff heeft weten te creëren. Ruim 700 cliënten en relaties zijn bij diverse events ontvangen.

De positie van Houthoff op de arbeidsmarkt voor juridisch toptalent is aanzienlijk versterkt.

Zend je case in