Case
ING is sinds 1996 partner van de KNVB en sinds 2010 hoofdsponsor. ING sponsort het Nederlandse voetbal in de volle breedte. Het YouTube-­kanaal ING Only Football is daarop een logische aanvulling. Met het kanaal worden jongeren bereikt in hun interessegebied. De influencers ­Soufiane Touzani, Anouk Hoogendijk, ­Fifalosophy en LuckyGraafNL spreken ieder verschillende (sub)jongerendoelgroepen aan. Op die manier wil ING bijdragen aan de ontwikkeling van het jeugdvoetbal en kinderen helpen met meer plezier te voetballen.

Doelstellingen
Een bijdrage leveren aan het enthousiasmeren van jongeren om meer te gaan voetballen. Eind 2018 moeten minimaal 150.000 geabonneerde jongeren tussen 8-24 jaar bereikt en geïnspireerd.

Met twee video’s per week minimaal 3 miljoen views per kwartaal bereiken (uitkijkpercentage minimaal 50%, minimaal 75% organische views).

Met de ING Only Football Fandag een succesvol event neerzetten en 750 kinderen een unieke dag bezorgen.

De content van ING Only Football onderdeel maken van de awareness en salescampagne Jongeren & Studenten.

Met inspirerende videocontent over G-voetbal een bijdrage leveren aan de gezamenlijke doelstelling van KNVB, Fonds Gehandicaptensport en ING om de bekendheid en sympathie van G-voetbal te vergroten.

Strategie
Met de wereldwijde strategie ‘Empowering people to stay a step ahead in life and in business’ wil ING mensen vooruit helpen en in staat stellen om hun ideeën te realiseren, hoe groot of klein deze ook zijn. De purpose van de sportsponsoring van ING sluit aan bij deze ambitie. Vanwege het veranderende consumptiegedrag, zeker onder jongeren, is ING in 2016 gestart met een YouTube kanaal ING Only Football.

Activatie
Twee video’s per week posten op ING Only Football
In augustus 2017 werd de Oranje Fandag op de KNVB campus georganiseerd met spelers van het Nederlands elftal, de OranjeLeeuwinnen en de influencers van Only Football. April 2018 was de introductie van het ‘Tofste pleintje van Nederland’, in samenwerking met de KNVB ten behoeve van de introductie en promotie van KNVB straatvoetbal. Juni 2018: Only Football Fandag in het Olympisch Stadion in Amsterdam
Augustus 2018: De introductie van de productcampagne ‘activity tracker’. In twee video’s werd de nieuwe jongerenrekeningcampagne onder de aandacht gebracht. Aandacht voor ING Only Football werd gegenereerd via ads op alle grote social media kanalen. Daarnaast werden de eigen kanalen van de KNVB en van de influencers ingezet. Op verschillende congressen werd het kanaal als showcase gepresenteerd.

Resultaten
ING Only Football geldt na 2,5 jaar bij ING als voorbeeld van hoe men binnen een jongerendoelgroep een love brand en commercieel instrument kan worden aan de hand van relevante verhalen. Op hoofdlijnen zijn alle doelstellingen behaald, vooral wat betreft het aantal abonnees, aantal views en de bekendheid van het kanaal binnen de doelgroep.

Zend je case in