Case
KPN heeft in 2007 het KPN Mooiste Contact Fonds opgericht om kwetsbare groepen te steunen in de strijd tegen eenzaamheid. Daarmee wil KPN een bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij en de eigen medewerkers en klanten inspireren. Het fonds werkt nauw samen met maatschappelijke partners zoals KlasseContact, Zilverlijn en Papageno muziekapp. Het fonds doet dit met inzet van medewerkers, ICT-middelen en financiële ondersteuning van KPN. Het 10-jarig jubileum werd geïntegreerd in relevante corporate communicatie, merkcommunicatie en een activatieprogramma.

Doelstellingen

  1. Maatschappelijk: als groot ­Nederlands bedrijf een significante bijdrage leveren aan een urgent en groeiend issue: eenzaamheid
  2. Communicatie:

– creëren van zichtbaarheid voor KPN als maatschappelijk betrokken bedrijf en aandacht vragen voor eenzaamheid in ­Nederland

– verhogen van de bekendheid en waardering voor het KPN Mooiste Contact Fonds en haar projecten

– het vieren van het 10-jarig jubileum van het KPN Mooiste Contact Fonds met medewerkers,  vrijwilligers, partners en relaties.

Strategie
Als oer-Hollands bedrijf wil KPN met haar Mooiste Contact Fonds van maatschappelijke betekenis zijn voor Nederland. Als maatschappelijk betrokken bedrijf wil KPN waarde creëren voor al zijn stakeholders. Het fonds sluit goed aan bij de why van KPN: ‘we willen het leven leuker, makkelijker en vrijer maken’ voor iedereen in Nederland.

Het Fonds is sinds de start steeds verder geïntegreerd binnen KPN. Het begon als inspiratie voor medewerkers. Met de start van de “Hallo, is daar ­iemand?”-campagne in 2015 kreeg het fonds landelijke bekendheid. Daarna werd het fonds zichtbaar in de corporate communicatie, merkcommunicatie en klantcommunicatie van KPN met campagnes in 2016 en de start van het jubileumjaar.

Activatie
Het jubileumjaar van het KPN Mooiste Contact Fonds startte september 2017 met het Nationaal Eenzaamheidscongres. Op het congres werd ‘Maatje’ geïntroduceerd, de officiële knuffelmascotte van het fonds. Inmiddels zijn duizenden Maatjes verspreid onder de deelnemers van de projecten.

In oktober startte een ATL-campagne met keyproject KlasseContact. In november was het jubileum centraal thema tijdens het jaarlijkse relatie-evenement met de CEO van KPN. Hier werd de jubileumfilm geïntroduceerd. Eind november startte de KPN Mooiste Contact Jubileum Tour met Willeke Alberti. December 2017 stond het fonds centraal in RTL’s ‘The Challenge’.

Op de Coolste Baan van Nederland was een activatie met een reusachtig ‘Maatje’. Begin april lanceerde het fonds samen met Stichting Papageno een app voor kinderen met autisme.

Resultaten
De bekendheid van het KPN Mooiste Contact Fonds steeg in het jubileumjaar naar 24%. De bekendheid van de campagne met keyproject KlasseContact steeg naar de hoogste score ooit: 42%.

De campagne realiseert effect op de gewenste merkassociaties van KPN geloofwaardig (76%) en helder (78%).

De geholpen bekendheid van KPN als bedrijf dat zich inzet voor mens, maatschappij en milieu stijgt naar de hoogste score ooit: van 7% naar 14%. Het KPN Mooiste Contact Fonds krijgt een waardering van 7.6 en staat in de top-3 van meest gewaardeerde bedrijfsfondsen.

www.kpnmcf.com kreeg in het jubileumjaar 130.000 unieke bezoekers.

Meer dan 2.000 vrijwilligers leveren jaarlijks een bijdrage aan het fonds. Dankzij succesvolle projecten groeide de bekendheid van het fonds onder de stakeholders.

Zend je case in