Case
2019 is het Jaar van Rembrandt. Samen met het Rijksmuseum gedenkt ING Nederlands grootste schilder die 350 jaar geleden is overleden. ING is partner van de tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ in het Rijksmuseum, van het TV programma Project Rembrandt en heeft samen met diverse experts van onder andere het Rijksmuseum gewerkt aan de reconstructie van de schildertechniek, het karakter, de taal en het stemgeluid van Rembrandt. Het resultaat is een reeks genaamd ‘De Rembrandt Tutorials’, gegeven door de stem van de grote meester zelf.

Doelstellingen
ING wil de merkvoorkeur van ING vergroten door de koppeling van ING en Rijksmuseum te verhogen. Samen met het Rijksmuseum wil ING bezoekers naar het museum trekken die daar nog nooit zijn geweest, waarbij wordt gefocust op gezinnen met kinderen (Rijksmuseumdagen) en jongeren (ING Art Night). Als derde wil ING het Rijksmuseum naar de mensen toebrengen. Met de Rembrandt Tutorials worden mensen gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan met schilderen.

Strategie
Met de wereldwijde purpose ‘Empowering people to stay a step ahead in life and in business’ wil ING mensen vooruit helpen en hen in staat stellen om hun dromen te realiseren. Vanuit cultuursponsoring wordt deze purpose ingevuld door kunst en cultuur toegankelijk te maken.

Rembrandt was een schilder die zijn tijd vooruit was. Dit sluit aan bij ING. ING wil laten zien dat men meer is dan een bank. ING wil zijn betrokkenheid bij de maatschappij tonen en zijn innovatieve kant laten zien en klanten unieke ervaringen bieden. Sponsoring geeft die mogelijkheid. Hierdoor wil ING sympathie voor het merk creëren.

Activatie
De kern van de sponsoractivatie in het Rembrandtjaar is het op een innovatieve manier omgaan met Rembrandt.

Bovenstaande doelstellingen zijn via een groot aantal initiatieven gerealiseerd.

ING maakte het TV-programma Project Rembrandt mogelijk, waarin amateurkunstenaars in de stijl van Rembrandt aan het werk gingen.

Met behulp van stemtechnologie en data heeft ING samen met verschillende experts een reconstructie gemaakt van de schildertechniek, het karakter, de taal en het stemgeluid van Rembrandt. Het resultaat: ‘De Rembrandt Tutorials’ gegeven door de ‘stem’ van de grootmeester ‘zelf’, in zijn eigen woorden, taal en uitspraak en met zijn eigen stemgeluid. Hierdoor kan Rembrandt ‘zelf’, 350 jaar na zijn overlijden, heel Nederland schilderles geven.

ING is partner van drie grote Rembrandt tentoonstellingen in het Rijksmuseum, waaronder ‘Alle Rembrandts’. Daarnaast is een groot aantal evenementen geprogrammeerd in het teken van Rembrandt.

Resultaten
Wat betreft merkkoppeling komt uit de resultaten naar voren dat de Rembrandt tutorials op YouTube het best in staat zijn geweest om het sponsorship vanuit ING over te dragen. Onder kijkers van Project Rembrandt is deze koppeling 32%. De kijkcijfers die het programma heeft weten te realiseren (per aflevering tussen 1.2 en 1.5 miljoen) in combinatie met deze sponsorkoppeling geeft een mooi resultaat van dit initiatief. De cijfers laten bovendien een mooi bereik zien van de verschillende middelen, events en kanalen, zoals meer dan 1 miljoen views van de projectfilm en (prerolls) Rembrandt tutorials. Wat betreft PR zijn er tot dusver circa 180 publicaties in nationale en internationale media. Bijna 10.000 ING-klanten hebben 50% korting op de entree gekregen op vertoon van de ING betaalpas.

Houd me op de hoogte