TATA STEEL CHESS TOURNAMENT

Lang lopende partnerships

Op 10 januari 2020 begint de 82e editie van het Tata Steel Chess Tournament. Een van de meest prestigieuze internationale schaaktoernooien en ook wel het ‘Wimbledon of Chess’ genoemd waarvoor jaarlijks duizenden schaakliefhebbers naar Wijk aan Zee reizen. Met als start in 1938 als het Hooghovens Schaaktoernooi is het Tata Steel Chess Tournament verreweg het langstlopende partnership in Nederland. Tata Steel, en daarvoor Hooghovens en Corus, heeft met de sponsoring van het Tata Steel Chess Tournament een niet te onderschatte waarde voor de schaaksport in Nederland. Het Tata Steel Chess Tournament brengt letterlijk top- en breedtesport bij elkaar doordat professionals en amateurs op dezelfde locatie spelen. Het toernooi koestert daarbij zijn tradities zoals de bonte avond voor spelers en vrijwilligers en de snertmaaltijd als afsluiting van het toernooi. Door verschillende initiatieven heeft Tata Steel afgelopen jaren ook een bijdrage geleverd aan de verbreding van de sport en aan de positieve rol van de schaaksport in de maatschappij. Dat gebeurt enerzijds via de jaarlijkse Tata Chess on Tour-activiteiten, maar ook via het stimuleren van schoolschaak en de activering van het schaaksponsorship bij de ondersteuning van de sociaalmaatschappelijke doelen van Tata Steel binnen het Community Partnership Programma van Tata Steel. Met als thema ‘Future Generations’ streeft het staalbedrijf ernaar het welzijn van de jongeren in de omgeving positief te beïnvloeden en initiatieven te steunen die het economische- en sociale welzijn bevorderen van de directe omgeving. (Waarbij we niet de ogen willen sluiten voor het gegeven dat inwoners van de IJmond ook overlast kunnen ondervinden van de bedrijfsactiviteiten van Tata Steel).

Ondanks dat het bedrijf afgelopen decennia verschillende keren van eigenaar is gewisseld is de hoofdsponsoring van het toernooi altijd gecontinueerd. Ook in economisch mindere tijden voor de staalindustrie heeft het toernooi altijd doorgang gevonden. De onlangs door Tata Steel aangekondigde forse bezuinigingen vormden de meest recente lakmoesproef daarvoor, die opnieuw is doorstaan. Maar behalve dat het toernooi deze jarenlange staat van dienst heeft, is zeker ook de vernieuwing die het toernooi afgelopen jaren heeft doorgevoerd reden om de prijs aan het Tata Steel Chess Tournament uit te reiken. Sinds 2014 worden er twee speeldagen op een andere, cultureel of sportief aansprekende locatie gehouden via het concept Tata Chess on Tour, ontwikkeld samen met sportmarketingbureau TIG Sports. Zo was het toernooi onder andere te gast in het Rijksmuseum in Amsterdam, De Kuip in Rotterdam, het Spoorwegmuseum in Utrecht en in de Pieterskerk in Leiden. In 2020 is het toernooi te gast in het Philips Stadion in Eindhoven. De expansie heeft als doel om samen met de gaststeden een veel breder publiek aan te trekken en mensen met elkaar te verbinden. Op alle speellocaties worden symposia georganiseerd en speciale activiteiten voor jongeren, in lijn met het Future Generations-omgevingsbeleid van Tata Steel. Met een continue sponsorgeschiedenis van meer dan 80 jaar is het Tata Steel Chess Tournament een terechte winnaar van de SponsorRing langlopende partnerships.

Houd me op de hoogte