Case
Lidl zocht nieuwe branded content mogelijkheden met een groot bereik om Lidl als interessante werkgever op de kaart te zetten. In november 2017 streek de supermarktketen neer in Meerdijk, de plek waar Goede Tijden, Slechte Tijden zich afspeelt. Het bood de stad niet alleen dagelijkse boodschappen, maar ook veel werkgelegenheid.

Doelstellingen
Doelstellingen waren Lidl op de kaart te zetten als interessante werkgever en de supermarktketen meer middenin de samenleving zetten. Daarnaast moest het imago van de kwaliteitsproducten van Lidl verbeteren.

Strategie
In de huidige economische tijd is het uitdagend om goed personeel te werven en behouden en de aandacht van de kijker te trekken. GTST maakt een combinatie van beide mogelijk. Zowel de supermarktketen als het programma hebben als doelstelling om dagelijks in het leven van de Nederlander te zijn. Daarnaast vond Lidl in GTST een populair mediaplatform met het gewenste grote bereik en mogelijkheden om de doelgroep op een sympathieke manier kennis te laten maken met de supermarkt als aantrekkelijke werkgever. Het daadwerkelijk openen van een Lidl-­filiaal waarin acteurs werken en hun dagelijkse boodschappen doen was een geheel nieuwe manier van marketing.

Activatie
In de samenwerking is Lidl volledig geïntegreerd binnen alle GTST-platformen, waardoor iedere doelstelling optimaal aan de GTST-content gekoppeld kon worden. Er was een brede inzet van middelen: promo’s rondom en in-program momenten in de TV-serie, aanwezigheid in de Meerdijk-app, op de website en posts via social media. Om Lidl zo natuurlijk mogelijk op te laten gaan in de serie werd de opening van de nieuwe Lidl in Meerdijk aan het merk gekoppeld. Met Q als hoofdpersoon zag de kijker Lidl wekelijks voorbij komen. Het verhaal werd via verschillende kanalen verteld en geïntegreerd.

Lidl heeft zijn eigen platformen ingezet om het brand partnership te bekrachtigen. Zo hingen er posters van Q in alle filialen (‘Wil jij ook net als Q bij Lidl werken?’), werd er wekelijks melding gemaakt in de huis-aan-huisfolder, de website en nieuwsbrief. Daarbij lagen de favoriete recepten van acteurs in de winkels en op recepten.lidl.nl. Ten slotte is rondom de uitzendingen van GTST een TV-spot ingezet, waarin echte medewerkers speelden en er werd opgeroepen om te werken bij Lidl. In de app waande de bezoeker zichzelf in Meerdijk en kon men daadwerkelijk het nieuwe geopende filiaal van Lidl in Meerdijk bezoeken. Er waren verschillende prijzen te winnen die aansloten bij de op dat moment lopende campagnes van Lidl. Het ­personage Q werkte in de Lidl in Meerdijk en daarnaast werden er verschillende in-program momenten verweven met bijvoorbeeld een Lidl boodschappentas of folder.

Resultaten
De jonge kijker heeft een positiever beeld van Lidl als werkgever. Er is toegenomen interesse om informatie te zoeken over een bijbaan bij Lidl en 26% overweegt eerder boodschappen te doen bij Lidl. De spontane en geholpen merk­bekendheid van Lidl zijn significant ­gestegen onder kijkers. Ook de imago­stelling ‘ Bij Lidl werken ­ambitieuze mensen’ liet een significante stijging zien.

Zend je case in