Case
Rabobank is sinds 2017 partner van Lowlands. In 2018 is het partnership flink uitgebreid en werd naast de bestaande ‘What’s Happening’ samenwerking met Kunstbende ook invulling gegeven aan de missie van de Rabobank ‘Growing a Better World Together’. Rabobank opende op het festivalterrein een eigen Brasserie2050 om de bezoekers zo haar visie op toekomstige voedselvraagstukken te laten zien, ervaren en vooral proeven.

Doelstellingen
Na het succesvolle eerste jaar van de samenwerking werd in 2018 gekozen voor ambitieuze doelen voor zowel What’s Happening als de Brasserie. Merkdoelstelling is het laden van de missie ‘Growing a Better World Together’ en de onderliggende thema’s voeding en vitale samenleving op Lowlands zelf, maar vooral ook via pers en blogs/vlogs. Daarbij hebben Mojo, Kunstbende en Rabobank zich gezamenlijk ten doel gesteld dat de activatie voor alle partijen toegevoegde waarde moet bieden en relevant moet zijn. De kritische houding van het Lowlands-publiek ten opzichte van commerciële partijen vormt daarbij een uitdaging.

Strategie
Het sponsorbeleid van Rabobank is er op gericht om via een intensieve verenigingsondersteuning lokale (cultuur)verenigingen te helpen bij het verwezenlijken van hun ambities. Verenigingen in sport en cultuur vormen het grootste sociale netwerk van ons land. Om het verenigingsleven te ondersteunen en vorm te geven aan het belang van een lokale en vitale samenleving is er op gebied van cultuur een samenwerking met LKCA, Kunstbende en MOJO (Lowlands). De invulling van deze driehoeksverhouding raakt het hart van de missie en merkpropositie van Rabobank: samen werken aan een betere wereld. Als bank is gekozen voor de atypische omgeving van Lowlands als podium voor het verhaal en het tot leven brengen van de missie ‘Growing a Better World Together’. Via Lowlands is Rabobank in staat een grote doelgroep te bereiken die via media moeilijker bereikbaar is, zowel bezoekers (65.000) als geïnteresseerden in het muziek- en cultuurdomein.

Activatie
Met de ‘Rabobank What’s Happening’ is voor Kunstbende een creatieve vrijhaven binnen Lowlands gecreëerd waar iedereen kan meedoen, zijn/haar talent kan ontdekken en waar de winnaars van Kunstbende kunnen optreden. Op donderdag was de grootste What’s Happening headphone disco van Nederland (40.000 deelnemers) met Kunstbende-talenten als act. Elke avond was er een headphone disco op de eigen Rabobank What’s Happening area.

De Brasserie2050 vertelt het verhaal van het wereldvoedselvraagstuk. In deze eetgelegenheid konden de gerechten van toekomst daadwerkelijk worden gegeten, zoals steak tartare van watermeloen of zeewierkaviaar.

Dankzij een speciale samenwerking tussen onderzoekscentrum iMec, Rabobank en Lowlands was als aanvulling op de Brasserie2050 dit jaar onder de naam Grow Smart de kas van de toekomst te zien op Lowlands Science.

Als mediakanalen werden alle uitingen van Lowlands, waaronder het programmaboekje, de Lowlands app en website, de NRC Lowlands bijlage, de festivalkrant Daily Paradise, de website What’s Happening en een social campagne gebruikt. Er was inzet via de eigen kanalen van de Rabobank, zoals de landelijke en lokale twitterkanalen, Facebook, Instagram en LinkedIn. Verder werd gebruik gemaakt van interne films, brochures, Raboweb, narrowcasting in de hal van de banken en lokale en landelijke nieuwsbrieven.

De Brasserie2050 kreeg in een groot aantal publicaties, diverse blogs en landelijke nieuwsmedia (o.a. Volkskrant, BNR nieuwsradio, RTL Nieuws, RTL Z en AD) aandacht.

Voor beide activaties geldt dat er medewerkersaanbiedingen voor Lowlands zijn geweest en vrijkaarten zijn vergeven onder collega’s in ruil voor een verslag en de rol van de Rabobank op Lowlands.

Resultaten
Het gebruik van sponsorschappen om de Rabobank-missie mede in te vullen is zeer krachtig en heeft uitstekend uitgepakt. Alle doelen zijn ruimschoots behaald.

Wat betreft What’s Happening en Brasserie2050 werd de doelstelling dat 50% van de bezoekers een bezoek zouden brengen aan de activatie ruim overtroffen. De scores op relevantie zijn ver boven verwachting. Brasserie2050 werd als meest relevante activatie op Lowlands verkozen. In de Brasserie2050 werden bovendien in 3 dagen tijd ruim 5.000 maaltijden geserveerd, terwijl er daar geen sprake was van muziek of optreden. De sponsoring heeft duidelijk bijdragen aan de missie ‘Growing a Better World Together’ en het onderliggende thema voeding en vitale samenleving. Het doel om een stijging van +1% in de periode augustus 2017 – augustus 2018 te halen is ruimschoots bereikt. In alle verschenen persartikelen van de activaties werd Rabobank genoemd en de relatie naar de missie uitgelegd. De publicaties over de Brasserie waren overweldigend en vormden een aantal dagen het hart van de communicatie van de Rabobank.

Zend je case in