Case
Landal GreenParks en Natuurmonumenten hebben samen de ambitie om mensen een onvergetelijke ervaring in de natuur te geven. Het maatschappelijke probleem ‘biodiversiteit’ is via de samenwerking vertaald in een Wilde Bloemen-campagne die zowel door volwassen gasten als door kinderen (via het OERR-programma van Natuurmonumenten) is omarmd. De oproep ‘Maak plaats voor wilde bloemen’ en het feit dat iedereen (zelf) kon participeren (bloemenzaadjes planten, bloembolletjes gooien) en er ook thuis mee aan de slag kon, droeg in hoge mate bij aan het succes, mede doordat de campagne op alle 56 parken van Landal in Nederland liep. Met de samenwerking worden de natuurbeschermers van de toekomst gecreëerd, ook buiten de natuurgebieden van Natuurmonumenten.

Doelstellingen
De hogere doelstelling van Landal GreenParks is samen met Natuurmonumenten mensen een onvergetelijke vakantie-ervaring in de natuur bieden. Door samen een positieve impact op de natuur te realiseren, creëren de twee partijen de natuurbeschermers van de toekomst, zowel in de natuurgebieden van Natuurmonumenten, de vakantieparken, als daarbuiten.

Daarnaast zijn doelstellingen:

– Alle medewerkers op de parken en kantoren van Landal GreenParks bewust maken van het probleem van biodiversiteit en hen ambassadeur maken om naar gasten biodiversiteit uit te dragen.

– Alle Nederlandse gasten op de parken van Landal GreenParks in Nederland bereiken met de biodiversiteitsboodschap.

– Met de Wilde Bloemencampagne minimaal 25.000 m2 nieuwe bloemenweides creëren op de parken van Landal GreenParks in Nederland.

– Natuuractiviteiten uitrollen op alle 56 parken van Landal GreenParks in Nederland die bijdragen aan bewustzijn rondom biodiversiteit.

– Leden van Natuurmonumenten informeren over de campagne en de activiteiten bij Landal GreenParks.

Strategie
Als onderdeel van de strategische pijler ‘Duurzaam en betrokken ondernemen’ heeft Landal GreenParks de missie ‘het verbeteren van het onderscheidend vermogen van Landal GreenParks als duurzame organisatie’. Door samen te werken met gasten, leveranciers, partners en medewerkers wil Landal GreenParks de negatieve impact op het milieu reduceren tot uiteindelijk nul in 2030.

Vanuit de groene, duurzame positionering wil Landal Greenparks een merkvoorkeur en merkbinding creëren voor bestaande gasten zodat ze terugkomen, en wil men nieuwe gasten aantrekken.

Landal GreenParks en Natuurmonumenten maken gebruik van elkaars kanalen en werken samen aan meer goede natuur op de parken. Landal GreenParks wil gasten laten ervaren hoe belangrijk de natuur is en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een gezondere biodiversiteit tijdens hun vakantie en bij thuiskomst. Daarmee wil Landal GreenParks een beweging creëren gericht op (groot)ouders en (klein)kinderen. Natuurmonumenten helpt Landal het biodiversiteitsbeleid op parken te vergroten en treedt op als adviseur.

Activatie
Intern zijn alle stakeholders van Landal GreenParks betrokken door de boodschap via communicatie-uitingen, interne presentaties op diverse niveaus en met een medewerkersvideo over te brengen.

Met de expertise van Natuurmonumenten als adviseur op het gebied van biodiversiteit is op de parken 35.000 m2

nieuwe Wilde Bloemen-weides gecreëerd. Er zijn diverse middelen ontwikkeld, waaronder een Wilde Bloemen-dossier en Wilde Bloemen-wandelroutes. Fun & Entertainment-activiteiten op de parken zijn ontwikkeld en geoptimaliseerd.

Via de samenwerking kon Natuurmonumenten meer inhoud geven aan het ledenvoordeel bij Landal GreenParks. Naast de korting werd de achterban een Wilde bloemen-zoekkaart geboden en investeerde Landal in Wilde Bloemenweides in Nederland.

De Wilde Bloemen-campagne is opgenomen in de gehele Guest Journey van Landal GreenParks.

De campagne is louter door inzet van eigen middelen gecreëerd. Er is geen externe media-inkoop geweest.

Resultaten
De Wilde Bloemen-campagne is in een hoog tempo geïmplementeerd binnen de gehele Landal-organisatie door het onderdeel te maken van de interne communicatie en de Guest Journey. Dit leidde tot intern draagvlak. Ruim 3.000 medewerkers hebben de campagne omarmd en uitgedragen.

De campagne op alle 56 parken van Landal in Nederland bereikte bijna 1 miljoen gasten. Er is in totaal 35.000 m2 aan nieuwe wilde bloemenweides gecreëerd.

Leden van Natuurmonumenten/OERRR zijn gestimuleerd om hun vakantie bij Landal GreenParks te boeken, wat een boekingsresultaat bij Landal GreenParks van meer dan 200% opleverde.

Houd me op de hoogte