Case
Bloedbank Sanquin kampt met vergrijzing van haar donorbestand. Mannen zijn bovendien sterk ondervertegenwoordigd. Om meer balans in het bestand te krijgen wil Sanquin jonge mannen werven. Deze doelgroep is te vinden in het esports- en gamingdomein. Sanquin ging een samenwerking aan met game-developer Riot Games, met als doel een koppeling te maken tussen Sanquin en de game League of Legends (LoL). Uit deze samenwerking ontstond de #MyFirstBlood-campagne. Voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijke stap en dat is first blood binnen LoL ook.

Doelstellingen
Het sponsorship richtte zich op twee verschillende doelgroepen: jonge mannen (18-35 jaar) geïnteresseerd in gamen en esports en landelijke media.

  1. Interesse en bewustwording bij jonge mannen kweken voor Sanquin
  2. De doelgroep stimuleren om zich online te registreren en hun bloed te laten testen met als beloning een speciale skin voor LoL. Doel is minimaal 2.500 mensen werven.
  3. De verdeling man/vrouw verandert gedurende de campagneperiode van 75% vrouw naar minimaal 50/50.
  4. Aandacht en bewustwording voor Sanquin in de media als relevant maatschappelijk doel voor een breed publiek.

Strategie
Bloedbank Sanquin is altijd op zoek naar nieuwe donoren. Op dit moment zijn er ca. 380.000 donoren, gemiddeld 43 jaar en (voor aanvang van het sponsorship) 75% vrouw. Naast de nieuwe instroom van bloed, vraagt ook de samenstelling van het donorbestand aandacht. Meer jonge mannen is wenselijk. Het probleem is dat het ook voor Sanquin een moeilijk te bereiken publiek is. De belangrijkste vraag was dan ook: hoe kan Sanquin deze groep gerichter aanspreken en werven?

Uit onderzoek van 2Basics onder Nederlandse gamers bleek dat in strategische games als LoL bovengemiddeld veel hoogopgeleide jonge mannen te vinden zijn. Daarbij gaf deze groep aan zich in hoge mate in te zetten voor maatschappelijke initiatieven.

Activatie
De campagne was onderverdeeld in drie fases. Als eerste awareness creëren in aanloop naar het EK LoL. Daarna het aanmelden als first time donor via een speciale site myfirstblood.nl. Als derde fase het versterken van de aanwezigheid van Sanquin in de gamersscene.

Resultaten
Gamers waren enthousiast dat ze konden laten zien dat ze ook maatschappelijk een steentje bijdragen. Er was veel publiciteit voor de campagne in (inter)nationale media. Zo waren er 2574 online berichten via social media, 6 miljoen online views en diverse publicaties in nationale media zoals NOS, Jeugdjournaal, RTL, Telegraaf en Linda.

De link tussen de first blood in de game en de first blood die je als donor kon geven werd als zeer logisch en niet storend ervaren. Voor publisher Riot Games was dit een eerste samenwerking op deze manier. Men is blij met het resultaat. De samenwerking is in 2019 verder verstevigd. 24.000 unieke kijkers voor de Nederlandse stream tijdens de finale van EK LoL in aftrapweekend van de campagne. 300 mannen schreven zich in. Bloedbanken uit de hele wereld willen samen een wereldwijde campagne optuigen. 2Basics is met BCA in Amerika een soortgelijk partnership gestart.

5.000+ nieuwe donoren aan de hand van de campagne, waarvan 75% man is. Als je een vraag bent in de Nationale 2018 Test van BNNVARA scoor je impact.

Houd me op de hoogte