Case
Nederlanders zijn het afgelopen decennium in hun vrije tijd steeds minder gaan lezen. Reisorganisatie TUI wil samen met Collectief Propaganda Nederlandse Boek (CPNB) deze maatschappelijke trend ombuigen. De vakantie is voor 40% van de Nederlanders hét moment om meer boeken te lezen dan normaal. In samenwerking met CPNB stimuleert TUI de afgelopen twee jaar het lezen van boeken op vakantie: je vakantie begint met boeken. CPNB koppelt de campagne aan de Spannende Boeken Weken. TUI publiceert de TUI Top 25 Zomerboeken.

Doelstellingen
Het realiseren van een significante groei van de sponsorbekendheid. Het onderscheidend vermogen van TUI vergroten in de prijsgedreven reismarkt tijdens de drukke Last Minute periode.
Stijging van de verkoopcijfers van de boeken van de TUI Top 25 Zomerboeken in de campagneperiode juli en augustus ten opzichte van 2018. Via mediapartner LINDA meer dan 6.500 ingeleverde kortingsbonnen (resultaat 2018) voor een zomerboek.

Strategie
TUI is marktleider in Nederland en Europa. De marketingstrategie is erop gericht verder te bouwen aan het marktleiderschap. CPNB zet zich in voor leesbevordering en boekbezit. Om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met boeken worden diverse campagnes geïnitieerd. Ontspanning en ontsnapping is het snijvlak waar TUI en CPNB elkaar raken op het gebied van marketingstrategie. Door de handen ineen te slaan op een relevant leesmoment (de vakantie) worden zowel commerciële en maatschappelijke doelen van beide partijen verenigd. TUI en CPNB zijn hiermee natuurlijke partners van leesbevordering.

Activatie
Via het actiemechanisme: vanaf mei geen boekingskosten bij TUI op vertoon van je zomerboek. In honderden boekhandels, bibliotheken en in het boekgeschenk is TUI zichtbaar. Vanaf 21 juni wordt de actie vervolgd met de TUI Top 25 Zomerboeken, een speciale selectie van de fijnste vakantieboeken. In de zomer geldt een korting van € 5 op de boeken uit deze TUI Top 25.

CPNB heeft de TUI Top 25 Zomerboeken gekoppeld aan de Spannende Boeken Weken, het meest populaire genre om te lezen tijdens de vakantie. Hierdoor is maximale aandacht en zichtbaarheid in boekhandels en bibliotheken gegarandeerd. TUI koppelt op zijn beurt deze campagne aan een belangrijke boekingsperiode.

De campagne wordt door beide partijen via een groot aantal kanalen aangejaagd. CPNB via POS materialen bij boekhandels en bibliotheken en de website en social kanalen. TUI zet veel eigen kanalen in: de TUI winkels, influencers, TUI blog, nieuwsbrief en social.

De samenwerking met LINDA wordt benut voor een pas met code voor korting op TUI Top 25 Zomerboeken om mensen naar de boekhandel te krijgen.

Speciale Last Minute lezersreizen

– gekoppeld aan de TUI Top 25 Zomerboeken met bestemmingen die in de boeken voorkomen – worden georganiseerd met LINDA en Margriet.

Resultaten
TUI en CPNB hebben laten weten dat de resultaten niet buiten de jury gedeeld mogen worden.

Houd me op de hoogte