Case
Rabobank presenteerde maart 2017 zijn nieuwe sponsor­strategie waarin de vereniging centraal staat. In het nieuwe beleid zet de bank, samen met NOC*NSF, aangesloten sportbonden, LKCA en Kunstbende in op het verstevigen van het fundament van de verenigingen in de lokale omgeving door het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid van sport- en cultuur­verenigingen. De verenigingsondersteuning vormt de ­ultieme bewijsvoering van de merkbelofte van Rabobank ­‘Growing a better World Together’.

Doelstellingen
Maatschappelijk doel is 5.000 verenigingen structureel sterker (zelfredzamer) maken door middel van kennis, kunde, netwerk en financiën in 2025. In de eerste twee jaar van het programma (2017-2018) minimaal 500 verenigingen begeleiden via 50 lokale Rabobanken. Het overtuigen van de lokale Rabobanken van de nieuwe sponsorstrategie kost daarbij relatief veel tijd omdat ze continue in reorganisatie zijn en veel personele wisselingen kennen. De deelname van een lokale bank aan deze aanpak is vrijwillig.

Merkdoelstelling: Het programma moet bijdragen aan de missie ‘Growing a better World Together’ en het onderliggende thema vitale samenleving. De KPI “positive influence on society” moet in 2018 stijgen.

De communicatie over het programma gaat via lokale bijeenkomsten, TeamNL sporters, diverse activaties en de verkiezing Vereniging van het jaar. Subdoel voor deze verkiezing is: 500 deelnemende verenigingen, 30.000 stemmen en deelnemende verenigingen uit 70% van alle gemeentes in Nederland.

Strategie
Rabobank helpt verenigingen hun eigen ambities te realiseren. Met deze strategie keert de Rabobank terug naar haar roots en wil zo lokale impact en relevantie realiseren. Het gaat niet meer om wat er gesponsord wordt maar om de manier waarop en vooral waarom. Van daaruit selecteren lokale Rabobanken zelf verenigingen in sport en cultuur die een onmisbare rol spelen in de lokale samenleving. Dit telt op naar een landelijk dekkend programma. In samenwerking met de partners en het lokale netwerk van de Rabobanken worden de juiste kennis en middelen ingezet om dit te realiseren. Omdat verenigingen het grootste sociale netwerk van ons land zijn en onmisbaar in onze samenleving, is het sterker maken van verengingen een directe bijdrage vanuit de missie van de Rabobank.

De sponsoringstrategie komt letterlijk voort uit de license-to-operate en de merkasset van de bank: de coöperatie. Alle cases samen vormen de bewijsvoering voor de missie en laten zien dat het de Rabobank menens is. Door de uitrol via de lokale Rabobanken worden de medewerkers van de Rabobanken betrokken en krijgen ze een rol in het proces. De aanpak is daarbij geen ouderwetse sponsoring meer met geld in ruil voor communicatiedragers, maar een bottom-up, grass roots benadering.

Activatie
Samen met NOC*NSF, TeamNL, sportbonden, LKCA, Lowlands en Kunstbende wordt continu geactiveerd. De absolute top van sport en cultuur wordt ingezet om het belang van de verenigingen te onderstrepen. Evenementen bieden daarbij een podium om verenigingen in het zonnetje te zetten. In 2018 werd op de Rabobank Champions Trophy en EK beachvolleybal de Rabobank Clubtribune ingezet. Verenigingen maken kans op deze tribune en krijgen een geweldige dag aangeboden. De Rabo Super series zijn oefeninterlands op lokale verenigingen waarbij de inkomsten voor de club zijn. De Rabo hockeyfandag en Volleybal on Tour zijn geslaagde activaties voor verenigingen. Op Lowlands biedt de Rabobank What’s Happening deelnemers van Kunstbende en verenigingen een kans om op te treden. Daarnaast organiseert Rabobank de verkiezing Vereniging van het Jaar en bieden lokale banken fandagen, masterclasses, clinics met TeamNL-ers en bekende Kunstbende finalisten.

Resultaten
In 2017 waren er 46 participerende lokale Rabobanken met 221 aangesloten verenigingen. In 2018 is dat inmiddels gegroeid naar 72 participerende lokale Rabobanken met 356 aangesloten verenigingen. Met het aantal deelnemende banken zal het doel van 500 verengingen in 2018 ook gehaald worden.

Voor de Verkiezing Vereniging van het jaar waren 665 deelnemende verenigingen en 32.024 stemmen. 71% van alle gemeentes heeft (minimaal) 1 deelnemende vereniging. Het aantal ingeschreven verengingen is daarmee gehaald en ook het aantal stemmen. De uitslag in september heeft veel media aandacht gekregen.

De KPI “positive influence on society” liet in 2018 een stijging zien ten opzichte van 2017.

Zend je case in