Case
Met de introductie van de VolleyBowl presenteerde Rabobank dit jaar een driejarige samenwerking met de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo). Rabobank werd daarbij partner van de internationale volleybaltiteltoernooien die in 2018 en 2019 in Nederland plaatsvinden. De focus in de samenwerking ligt op voedsel. Samen met de bond, oud-speelster en voedingsexpert Debby Stam en Erik te Velthuis (chefkok TeamNL) worden via (top)sport gezonde voedingsalternatieven geboden. Deze worden tijdens de grote events verkocht in de VolleyBowl, een mooie “bowl” gevuld met een gezonde maaltijd als alternatief voor het reguliere cateringaanbod.

Doelstellingen
Maatschappelijk: gezonde voeding als alternatief bieden op het EK Beachvolleybal. Hiermee moet de bewustwording over eten gestimuleerd. Uitgaande van ongeveer 60.000 bezoekers minimaal 750 VolleyBowls verkopen.

Merk: Het programma moet bijdragen aan de missie van de Rabobank ‘Growing a better World Together’ en aan het onderliggende thema voeding en vitale samenleving. De KPI ’positive influence on society’ moet in de periode maart 2018 – augustus 2018 stijgen.

Strategie
De missie van Rabobank is ‘Growing a Better World Together’. Onderliggende thema’s zijn een vitale samenleving en voeding. Op beide thema’s is in Nevobo een partner gevonden. De VolleyBowl is daarbij de tastbare koppeling tussen de missie en de sponsoringstrategie van de Rabobank. Het partnership met de Nevobo en achterliggende volleybalverenigingen past in de overkoepelende verenigingsaanpak van de bank. Maar het partnership wil inhoudelijk een stap verder gaan. Met de invulling en daarmee bewijsvoering van gezonde voeding wordt concreet samengewerkt aan een betere wereld.

Activatie
Het partnership startte met de lancering van de VolleyBowl. Er werden drie gerechten samengesteld die lokaal, mogelijk biologisch, lekker en gezond waren.

Vanaf maart is er geactiveerd tijdens de Rabo Super Series, lokale activatie met de Rabo Clubtribune truck en de ‘Join the Volleybal Tour’. Voor het EK Beachvolleybal vond de loting plaats bij Rabobank Nederland waarbij een VolleyBowl-lunch werd geserveerd. Er werd een veld voor de deur van Rabobank NL geopend met clinics en er werd een megasticker met beachvolleyballers Brouwer en Meeuwsen op het pand onthuld.

Net voor het EK Beachvolleybal is een influencercampagne gestart met de VolleyBowl als centraal onderwerp.

Tijdens het toernooi was de Volley­Bowl overal te koop, waren er ­Rabobank-waterpunten, was er een Rabo-BANK in elk stadion en was er de Rabobank Clubtribune. Ook worden de VolleyBowls aan verenigingen beschikbaar gesteld.

Na de perslancering van de VolleyBowl is er in diverse media publiciteit gegeven rondom de koppeling van de missie, voeding en de VolleyBowl. Intern zijn de VolleyBowls enkele weken aangeboden als lunchgerecht bij veel lokale Rabobanken en Rabobank Nederland.

Rabobank zette zijn eigen social media kanalen in. In het ledenmagazine Dichterbij (oplage: 1.200.000) werd aandacht besteed aan de VolleyBowl. Ook werden de schermen van alle geldautomaten gebruikt en was er narrowcasting in bankhallen en lokale en landelijke nieuwsbrieven.

Resultaten
Het effect op merk was boven verwachting. De stijging van de KPI ’positive influence on society’ met 3,2%  is voor een groot deel toe te schrijven aan de twee grote activaties, waarvan het EK Beachvolleybal er een is.

Zend je case in