FRITS VAN EERD (JUMBO SUPERMARKTEN)

SPONSORPERSONALITY VAN HET JAAR

Tegelijk met de enorme opmars van het Jumbo-concern – na de overname van onder meer C1000 in 2011 – schittert het impactvolle geel/witte Jumbo-logo ook steeds meer in het sportdomein. Voor die tijd domineerde vooral de angst dat sponsoring wellicht ten koste zou kunnen gaan van het zorgvuldig opgebouwde ‘laagste-prijs-garantie’ imago van de supermarkt. Niets is minder waar gebleken voor de assertieve supermarktketen van de familie Van Eerd.

De in korte tijd tot A-merk uitgegroeide supermarktketen heeft zich verbonden aan de populairste sporten én daarmee met de grootste sporthelden van Nederland. Sporten die populair zijn onder de gehele bevolking en die het hele jaar zichtbaarheid geven. De gecombineerde schaats- en wielerploeg genereren door de gezamenlijke hoofdsponsor meer exposure dan ze op eigen kracht zouden hebben bereikt. Mede daardoor zijn beide ploegen dominant in hun sport. De spaaracties die met sportheld numero uno Max Verstappen via winkelacties en sympathieke TV-campagnes worden gepromoot, breken keer op keer omzetrecords in de winkels. Slimme samenwerkingen met leveranciers, maar straks ook met collega-retailer Hema, zorgen voor een nóg hogere return on investment op de geïnvesteerde sponsoreuro’s.

Het boegbeeld van het Jumboconcern en de familie Van Eerd is de charismatische voorman Frits van Eerd. Hij straalt uit dat hij zelf ook veel plezier beleeft aan de sponsorships. Wat moet het voor hem een geweldig gevoel zijn dat Max Verstappen, mede door zijn hulp, is uitgegroeid van karttalent tot de jongste F1-coureur ooit. Mede door zijn visie zal hij hem volgend jaar zien rijden tijdens de Heineken Dutch Grand Prix, die voor 3 mei 2020 op de kalender staat. Maar Frits maakt in het familiebedrijf de keuzes rondom sponsoring niet alleen. Vader Karel (oprichter van de supermarktketen en huidig president-commissaris) en zussen Colette en Monique hebben allemaal een belangrijke stem gehad in de keuze en activaties van de verschillende sporten. De waardering die hoort bij de ‘Sponsorpersonality van het jaar’ komt hen dan ook zeker net zo goed toe!

Houd me op de hoogte