Case
ARAG is sinds 2011 partner van de KNVB scheidsrechters met als doel Fair Play op en langs de sportvelden te bevorderen. In 2018 is het sponsorship uitgebreid met de Video Assistant Referee (VAR). De VAR heeft als doel om als ‘extra paar ogen’ het spel eerlijker te maken, teams gelijke kansen te geven. Door de samenwerking met FOX en KNVB wordt naast de unieke beelden ook de audiocommunicatie tussen scheidsrechter en VAR ontsloten tijden het ARAG VAR Moment van de week.

Doelstellingen
De uitbreiding van het sponsorship met de VAR moet primair bijdragen aan:

– De positionering en versterking van de merkbekendheid en -voorkeur van ARAG. De bekendheid van ARAG als partner van de VAR moet boven de 30% liggen.

– Creëren en activatie van de ARAG fanbase

– Creëren en versterken van het relatienetwerk (business, sport, politiek, media)

– Het totale domein van “scheidsrechters” blijft van ARAG.

Strategie
ARAG is een onafhankelijke rechtsbijstandverzekeraar en juridisch dienstverlener. De missie van ARAG is het recht toegankelijk en betaalbaar maken, met gelijke kansen voor iedereen. Het sponsorship met de KNVB is voor ARAG een belangrijke strategische pijler: de keuze voor het domein scheidsrechters is een natuurlijke match met ARAG. Voetbal is bovendien volkssport nummer 1 met wekelijks veel (media)aandacht en bereik. Vanuit de merkstrategie “gelijke kansen” is sponsoring van de VAR een logische uitbreiding. De VAR zorgt immers voor een nog eerlijker verloop van de wedstrijd en dus gelijke kansen voor elk team.

Activatie
ARAG werd naamgever van het ARAG KNVB Replay Center en heeft branding op de kleding van de VAR Crew. De opening van het Center was het ideale moment om de pers nadrukkelijk mee te geven dat de naamgever van het Center “ARAG” is. Tot op heden wordt deze naam consequent door de pers gevoerd.

In de stadions was er (virtual) LED boarding met de link tussen ARAG en de VAR/arbitrage. ARAG werd vermeld op schermen in het stadion bij de bekendmaking van een VAR-moment. ARAG heeft ervoor gezorgd dat de audiocommunicatie tussen scheidsrechter en VAR wordt ontsloten bij het VAR Moment van de week. Dit VAR-moment wordt elke speelronde via social kanalen verspreid. Het moment is volledig ARAG-gebrand. En wordt gepushd via social media i.s.m. FOX en de KNVB.

Een ARAG KNVB VAR Expert is aanwezig tijdens de wekelijkse uitzending van FOX ‘Dit was het weekend’

ARAG organiseerde de ARAG VAR Quiz campagne

De sponsoring levert unieke hospitality-mogelijkheden voor key-relaties en medewerkers om tijdens eredivisiewedstrijden in het ARAG KNVB Replay Center live de inzet en communicatie van de VAR momenten mee te maken, voorzien van uitleg van

een oud-scheidsrechter en rondleiding in het ARAG KNVB Replay Center.

Bekende scheidsrechters geven tijdens relatie-events met beeld en geluid een uniek inkijkje wat betreft de VAR in actie.

Resultaten
De spontane bekendheid van ARAG is gestegen van 10 naar 18% en de geholpen bekendheid van 62 naar 68%. De bekendheid van ARAG als partner van de VAR is onder voetbalfans 45%. Gemiddeld kijken 65.000 kijkers naar de VAR expert tijdens de FOX uitzending. Het VAR Moment van de week zorgt voor grote wekelijkse zichtbaarheid, waaronder meer dan 1 miljoen views op YouTube.

Via de ARAG VAR Quiz werden bijna 30.000 deelnemers behaald.

Houd me op de hoogte