Case
Nationale-Nederlanden, onderdeel van NN-Group, is in 2014 gestart met de sponsoring van hardloopsport. NN is sponsor van de NN Marathon Rotterdam, NN CPC Loop Den Haag, NN Zevenheuvelenloop en NN Egmond Halve Marathon. De sponsoring wordt ondersteund door vernieuwende activaties zoals de Hardloopsupporter, het Juichmoment en Smart Medal.

Doelstellingen
– De meest toonaangevende en bekendste sponsor zijn in de hardloopsport

– Het aantal contactmomenten verhogen met een relevante doelgroep

– Met vernieuwende activaties waarde toevoegen aan de beleving van mensen, zodat zij een voorkeur ontwikkelen voor NN

– Meer medewerkers verantwoord laten hardlopen

– De hardloopsport ontwikkelen in het belang van de hardloper of liefhebber van de sport.

Strategie
NN behoort met ruim vijf miljoen klanten tot de grootste financiële dienstverleners van Nederland. Sponsoring is een belangrijk onderdeel van de marketingactiviteiten. De merkbelofte van NN is ‘You matter’. NN is geïnteresseerd in wat Nederlanders bezighoudt. Daarom heeft NN gekozen voor de hardloopsport. In Nederland lopen ongeveer 1,5 miljoen mensen hard. In de leeftijdscategorie 18-49 jaar loopt 15,9% hard. Dat is de belangrijkste doelgroep voor NN omdat mensen juist in deze levensfase veel beslissingen nemen over hun financiële situatie. Verder draagt hardlopen bij aan de gezondheid en het welzijn van mensen, wat goed past bij de rol van een verzekeraar in de maatschappij.

Activatie
De sponsoring van hardlopen biedt NN de gelegenheid om het aantal contactmomenten met de doelgroep substantieel te vergroten. Om de klantloyaliteit te verbeteren worden klanten via kortings- of winacties gestimuleerd deel te nemen aan loopevenementen.

Vanuit merkcommunicatie was er een tv-commercial van de Hardloopsupporter rondom NOS Studio Sport. 350 Zakelijke relaties trainden gezamenlijk voor de kwart marathon in Rotterdam. Iedere NN-medewerker mag gratis deelnemen aan de hardloopevenementen.

Via de Hardloopsupporter kunnen familie en vrienden een persoonlijke aanmoedigingsvideo voor hun marathonheld insturen. De video’s worden getoond op grote schermen bij het 34 km-punt.

Bij Het Juichmoment kunnen hardlopers na de finish op de foto met het scorebord waarop hun naam en gelopen eindtijd te zien is. Vanwege de grote belangstelling is er inmiddels ook een digitale variant.

Met de gratis Smart Medal-app kunnen lopers op hun smartphone toegang krijgen tot hun persoonlijke Running Story. Smart Medal is niet exclusief voor NN. Samen met TCS, hoofdsponsor van de Amsterdam Marathon, wordt het concept verder ontwikkeld.

NN is naamgever van het NN Running Team met 60 topatleten uit 15 landen.

Resultaten
NN is tevreden over de tot dusver behaalde resultaten. Men is voorzichtig met het presenteren van resultaten op een geaggregeerd niveau, omdat daar­door een verkeerd beeld kan ontstaan.

Gemeten op alle loopevenementen waar NN hoofdsponsor is zegt 39% dat men door de sponsoring een positiever beeld heeft van NN. 22% zegt dat door de sponsoring NN meer aanspreekt.

Het percentage deelnemers dat aangeeft de activaties (zeer) aanprekend te vinden ligt voor de Smart Medal op meer dan 75%.

De spontane naamsbekendheid van NN als hoofdsponsor van de NN Marathon Rotterdam is in 2019 met 5% gestegen ten opzichte van 2018.

Houd me op de hoogte