Wie is favoriet voor de SponsorRingen 2018?

Wat vertellen de nominaties voor de SponsorRingen 2018 ons over het afgelopen sponsorjaar? En wie is de grote favoriet? Sponsor-journalist Jeroen Mirck van MarketingTribune maakt de voorlopige balans op.

Deze week maakte Stichting SponsorRingen de nominaties bekend voor dit jaar. Uit 58 inzendingen werden vijftien cases gekozen. Iets minder dan de afgelopen paar jaar: 19 nominaties uit 44 inzendingen vorig jaar, achttien uit 43 inzendingen in 2016 en maar liefst 23 nominaties in 2015, uit een recordaantal inzendingen van 62 sponsorcases. Qua inzendingen was dit jaar dus een topjaar, qua nominaties wat minder. Of was de jury extra kritisch?

De hamvraag is natuurlijk wie de grote favoriet is. Welnu, de nominaties wijzen duidelijk in een bepaalde richting, al maakt het natuurlijk veel uit of genomineerde cases ook echt gaan winnen.

Nieuwe sponsorstrategie

Veruit de meeste nominaties zijn toegekend aan Rabobank. De nieuwe sponsorstrategie van de coöperatieve bank werpt dus blijkbaar zijn vruchten af. ‘Rabo’ is genomineerd met zijn activatie van Lowlands, beachvolleybal én de lokaal gesegmenteerde verenigingsondersteuning.

Hoe doen andere sponsors het? Samsung heeft twee nominaties, voor Het Jachtseizoen (met StukTV) en de Olympische SmartSuit-sponsoring van Sjinkie Knegt. Verder is geen enkele sponsor twee keer genomineerd, al heeft KPN naast zijn nominaties voor het Mooiste Contact Fonds natuurlijk ook een dikke vinger in de pap bij de Coolste Baan van Nederland, waarvan organisator House of Sports is genomineerd in de categorie Beste Gesponsorde.

Nominaties verzilveren

Kortom: op basis van het aantal nominaties ben ik geneigd om Rabobank nu al met potlood op te schrijven als sponsor van het jaar. Toch zal de bank eerst zijn drie nominaties moeten verzilveren, wat gezien de concurrentie nog allerminst zeker is. Doet het dat niet en wint Samsung tweemaal goud, dan hebben we een heel ander verhaal.

Toch hoef je niet louter goud te winnen om uitgeroepen te worden tot beste sponsor. Dat bewees KPN in 2016 met drie nominaties maar geen enkele bekroonde case. Toch stond Mark Versteegen aan het eind van de avond op het podium als beste sponsor. Met ‘mixed emotions’, zei hij erbij. We zullen bij de uitreiking op 26 novemberzien welke emoties eind november de doorslag geven.

Jeroen Mirck, MarketingTribune

Zend je case in